Social Items

Kalimantan Kebakaran Jerebu

Malaysia sedang mengalami masalah jerebu teruk akibat daripada kebakaran terbuka hutan di Kalimantan dan Sumatera Indonesia dengan bacaan Indeks Pencemaran Udaran IPU telah mencecah rekod tahap amat tidak sihat di beberapa kawasan sehingga Jabatan Kemajuan Agama Islam JAKIM mahu solat hajat meminta hujan di adakan di seluruh negara. Berbanding dengan tahun 1991 jerebu pada tahun 1994 lebih buruk akibat daripada kebakaran yang besar berlaku di Kalimantan dan Sumatera Nichol 1997.


Asean Dapat Membawa Transformasi Iklim Ke Asia Tenggara Asean Hari Ini

Berlakunya jerebu sehingga menghalang jarak penglihatan.

Kalimantan kebakaran jerebu. Jabatan Meteorologi ketika dihubungi berkata Terdapat peningkatan dalam kebakaran hutan di Sumatera dan Kalimantan selama satu minggu yang lalu dan kita bimbang angin akan bertiup ke arah Semenanjung Malaysia yang akan membuat jerebu teruk kata jurucakap itu. 1997 - Jerebu teruk dilaporkan berlaku apabila hampir seluruh negara diselaputi asap tebal selama hampir enam bulan malah bacaan Indeks Pencemaran Udara IPU di sesetengah kawasan melewati. 3182021 Karangan Kesan Pembakaran Terbuka.

Perjanjian ini juga menetapkan agar. Masalah jerebu berpunca daripada kegiatan manusia iaitu pertama melalui pambakaran hutan secara besar-besaran tanpa menimbangkan kesan terhadap alam sekitar seperti yang dilakukan di Kalimantan dan Indonesia akhir-akhir ini telah menyebabkan masalah jerebu di negara. Keadaan negara yang dilanda cuaca panas dan gelombang haba yang berterusan diburukkan lagi dengan kejadian kebakaran hutan dan pembakaran secara terbuka yang memberi kesan kepada tahap kualiti udara khususnya di zon tengah malaysia.

Wakil Menteri Negara Bagian Sarawak Malaysia Tan Sri James Masing kemarin menyerukan agar Indonesia membayar ganti rugi atas asap kebakaran hutannya yang menimbulkan jerebu kabut asap di Malaysia. Faktor-faktor Penyumbang Kejadian Jerebu Fenomena jerebu di Malaysia dan rantau Asia Tenggara terutamanya berpunca daripada pembakaran hutan dalam kawasan tanah gambut di Sumatera dan Kalimantan. Kualiti udara yang buruk juga menyebabkan beberapa penerbangan terpaksa dibatalkan.

Di samping itu Kuala Selangor dan Pelabuhan Kelang telah diiystiharkan darurat kerana Indeks Pencemaran Udara IPU di kedua-dua kawasan itu telah melebihi 500 iaitu tahap darurat. Pada tahun 2005 kebakaran hutan di Sumatera dan Kalimantan telah menyebabkan jerebu yang teruk di Semenanjung Malaysia terutamanya di sekitar Lembah Kelang. Di Malaysia tahap kualiti udara ditunjukkan oleh Indeks Pencemaran Udara IPU.

Jerebu juga dipersalahkan apabila sebuah penerbangan Mandala Airlines tergelincir semasa mendarat di Balikpapan Kalimantan Timur pada 3 Oktober apabila darjah penglihatan dilaporkan sekitar 400 meter 4. Selama tempoh satu bulan. Ketua Agensi Pengurusan Bencara Negara BPNP Willem Rampangile dipetik media Indonesia berkata dengan peralihan cuaca itu ia sekali gus memadamkan api dalam tanah gambut dan menghilangkan jerebu.

Negara tetangga Malaysia meradang lagi. Jerebu akibat kebakaran ladang dan hutan di Indonesia dijangka berakhir dalam tempoh sebulan lagi apabila negara itu mula mengalami musim hujan. Pada Khamis jerebu dilaporkan melanda negara susulan kebakaran hutan di enam wilayah di Indonesia melibatkan Riau Sumatera Selatan Jambi Kalimantan Barat Kalimantan Tengah dan Kalimantan Selatan.

Indonesia mohon maaf atas masalah jerebu yang berpunca dari negara itu Ahli Parlimen Indonesia menjelaskan kebakaran itu tidak disengajakan tetapi memang berlaku berikutan musim kemarau tinggi di Kalimantan dan daerah-daerah lain di Indonesia. Pembakaran lahan di sejumlah wilayah di Sumatera dan Kalimantan kembali terjadi. Kebakaran hutan di Riau Indonesia ketika ini dilihat semakin meruncing apabila hampir 6000 petugas pengurusan bencana digerakkan oleh Kerajaan Indonesia.

Kalimantan Tengah Indonesia pada. Selain Riau kebakaran hutan turut dikesan di lima wilayah lain termasuk Sumatera Selatan Jambi Kalimantan Barat Kalimantan Tengah dan Kalimantan Selatan. Kebakaran sering terjadi disebabkan cuaca panas yang berpanjangan dan keadaan kestabilan atmosfera yang tinggi.

Occurred during September to November 1997 the haze was identified due to not only by external sources and from internal sources but worsende by El Nino. 1983 - Jerebu berlaku disebabkan fenomena El Nino dan pembakaran hutan di Kalimantan. Tahap kualiti udara yang teruk ialah IPU 101-400.

Pada tahun 2005 kebakaran hutan di Sumatera dan Kalimantan telah menyebabkan jerebu yang teruk di Semenanjung Malaysia terutamanya di sekitar Lembah Kelang. Perjanjian ASEAN mengenai Pencemaran Jerebu Merentas Sempadan merupakan sebuah perjanjian serantau pertama di dunia yang mengikat ahli-ahli negara terlibat yang saling bersempadanan dari segi perundangan dalam menangani masalah jerebu merentasi sempadan dan ekoran dari kebakaran hutan serta tanah gambut. Kajian Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura SIIA mendapati risiko jerebu di ASEAN akibat kebakaran hutan di Indonesia berkurangan tahun ini.

Fenomena jerebu ini seolah-olah telah termaktub dalam takwim ramalan cuaca negara kerana telah acapkali melanda negara kita. Sekolah-sekolah di Palangkaraya Kalimantan Tengah telah diarahkan ditutup 3.


Nebrina Em River Cidade


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar